Chcesz mieć życie, jakiego pragniesz? Przyjrzyj się swoim nawykom!

Nie wiem, czy zauważyłaś, że ludziom, którzy odnoszą sukcesy w życiu, pomagają dobre nawyki. Jeśli i Ty chcesz cieszyć się z tego, jak wygląda Twoje życie, warto, żebyś zaczęła doceniać potęgę i siłę nawyku!

Na początek trochę teorii. Czy wiesz, że aż 90% naszych zachować ma charakter nawykowy? Co to znaczy? To znaczy, że wykonujemy je automatycznie. Np. bierzesz prysznic, myjesz zęby, jesz śniadanie, idziesz do pracy, sprawdzasz pocztę w komputerze albo w swoim smartfonie, włączasz telewizor, sprzątasz mieszkanie, robisz zakupy. Ponieważ wykonywałaś te czynności od lat, stały się one mimochodem Twoimi nawykami. Fajnie, jeśli są to nawyki, które Ci służą. Gorzej, jeśli są to nawyki, które denerwują Ciebie i innych. Ale temu przyjrzymy się później.

Po co nam nawyki?

Nawyki pomagają nam odciążyć umysł, kiedy nasze ciało działa w trybie automatycznym. Dzięki temu możemy np. planować dzień biorąc prysznic, rozmawiać przez telefon prowadząc samochód (oczywiście przez zestaw głośnomówiący!). Jednakże warto pamiętać o tym, że nie wszystkie nawyki nam służą i nie wszystkie przyczyniają się do naszego sukcesu na różnych polach. Jakie nawyki działają na Twoją szkodę? Na przykład siedzenie do późna w nocy i oglądanie telewizji, rozmawianie przez telefon w trakcie rodzinnego obiadu, palenie, spóźnianie się na umówione spotkania, wydawanie więcej niż zarabiasz. Dodasz swoje?

Jakimi nawykami warto je zastąpić?

Pozytywne nawyki, które wspierają Cię w wielu obszarach Twojego życia jednocześnie to: spanie 7-8 godzin dziennie, aktywność fizyczna 2-3 razy w tygodniu (basen, siłownia, spacer, ćwiczenia, taniec), regularne spożywanie zdrowych posiłków, picie 8 szklanek wody dziennie, pojawianie się na czas na spotkaniach, odkładanie 10% przychodów od razu po tym, jak pieniądze pojawią się na Twoim koncie. Twoje nawyki decydują o Twoich wynikach. Zapamiętaj: proste nawyki doprowadzą Cię do Twojego celu!

Ja jestem bardzo dumna z tego na przykład, że wyrobiłam sobie nawyk regularnego spożywania posiłków. Wcześniej jadłam kiedy miałam czas, co przy zajmowaniu się trójką małych dzieci i umawianiu się na sesje coachingowe z klientami wtedy, kiedy im pasowało, jak się domyślasz nie było dla mnie dobre. Kończyło się to w rezultacie tym, że przez kilka godzin nic nie jadłam, a jak już jadłam, to zdecydowanie więcej, niż potrzebowałam. Skutek był taki, że ponieważ mój organizm nie wiedział, kiedy dostanie kolejną porcję jedzenia, zaczynał gromadzić zapasy 🙂 Teraz jadam regularnie pięć posiłków dziennie o stałych porach. Na sesje z klientami umawiam się w taki sposób, żeby uwzględnić moje stałe pory posiłków. Jedzenie mam wcześniej przygotowane na cały dzień. Więc dużo łatwiej jest mi odżywiać się teraz zdrowo. Nie muszę Ci chyba dodawać, że mój organizm ma teraz do mnie większe zaufanie i zaczął zupełnie inaczej funkcjonować J

Pozytywne nawyki prowadzą do pozytywnych konsekwencji, negatywne nawyki prowadzą do negatywnych konsekwencji. Dlatego warto negatywne nawyki zamieniać na pozytywne.

Co możesz zrobić?

Krok pierwszy: zrób listę wszystkich swoich nawyków, które powodują, że Twoje życie zawodowe lub osobiste nie wygląda tak, jak sobie tego życzysz.

Być może zapiszesz na niej: odkładanie rzeczy na później, płacenie rachunków w ostatniej chwili, albo może nawet dopiero, kiedy dostaniesz ponaglenie, nie dotrzymywanie obiecanych terminów, przekładanie spotkań w ostatniej chwili, spóźnianie się na umówione spotkania, rozmawianie przez telefon w chwilach spędzanych z rodziną, przekładanie pracy ponad czas spędzany z dziećmi. Być może znajdziesz jeszcze inne, które utrudniają Ci życie.

Krok drugi: wybierz inne, bardziej konstruktywne działania, którymi zastąpisz te, które masz zapisane na swojej liście, a które podniosą Twoją efektywność.

Być może na swojej drugiej liście zapiszesz nowe pozytywne nawyki: planowanie w kalendarzu czasu na rzeczy ważne dla Ciebie, płacenie wszystkich rachunków jednocześnie w konkretnym dniu w miesiącu (w tej chwili płacąc rachunki za pośrednictwem internetu, możesz zaplanować przelew z późniejszą datą realizacji), składanie obietnic co do bardziej realistycznych terminów i dotrzymywanie ich, bycie na miejscu 5 minut przed umówionym spotkaniem, zamykanie wszystkich zawodowych spraw do piątkowego popołudnia i przeznaczanie weekendu wyłącznie dla rodziny, kładzenie się spać godzinę wcześniej i nastawianie budzika itp. Ważne jest mieć świadomość tego, co konkretnie zrobisz, żeby osiągnąć swój cel. Im bardziej precyzyjnie to określisz, tym lepiej dla Ciebie.

I teraz chcę Cię jeszcze przestrzec przed tym, żeby brać się za wszystko naraz! Najlepiej jest wybrać 4 nowe pozytywne nawyki, nad którymi będziesz pracować w ciągu roku. Wyobraź sobie, że za 5 lat, stosując tą strategię, wyrobisz sobie 20 nowych konstruktywnych nawyków! Do ogromny progres. Warto też pracować nad nowymi nawykami pojedynczo. Jedni znawcy tematu mówią, że wystarczy robić coś 21 dni z rzędu, żeby stało się to Twoim nawykiem. Inni, że trzeba powtarzać nowe zachowania codziennie przez 13 tygodni. Ja polecam Ci podzielnie roku na kwartały i wyrabianie 1 nowego nawyku przez 3 miesiące.

Jak jeszcze możesz sobie pomóc? Są różne metody. Kiedy ja ćwiczyłam się regularnym jedzeniu, miałam przyklejoną do lodówki kartkę, na której miałam zapisane konkretne godziny posiłków. Do tego, włączałam sobie przypominajkę w telefonie. Na początku też wpisywałam godziny posiłków do kalendarza, żeby przez przypadek nie umówić się w tym samym czasie na spotkanie. W tej chwili mój organizm sam daje mi znać, że pora na jedzenie, bo o określonej porze, zaczyna mi burczeć w brzuchu.

No dobra. Mam nadzieję, że przekonałam Cię do tego, że warto świadomie pracować nad identyfikowaniem i zamienianiem negatywnych nawyków na pozytywne. Jak zdecydujesz się na zmiany i zauważysz pierwsze efekty swoich nowych zachowań, gwarantuję Cię, że od razu poczujesz większą satysfakcję i dumę z siebie, szczególnie, kiedy zauważysz, że każdy nowy nawyk wpływa pozytywnie na wiele sfer Twojego życia! To jak? Warto wyrabiać w sobie pozytywne nawyki? Od którego zaczniesz?

PS. Jeśli czujesz, że potrzebujesz zmian w swoim życiu zawodowym i/lub osobistym, umów się ze mną na bezpłatną konsultację przez telefon lub Skype i sprawdź, jak mogę Ci pomóc!