nadmiar spraw

Bywasz przytłoczona nadmiarem spraw?

Dzisiaj trochę o tym, jak sobie radzić z poczuciem przytłoczenia wieloma sprawami naraz

Znajdziesz w tym artykule kilka wskazówek na temat tego, jak skutecznie radzić sobie w takiej sytuacji. Dowiesz się, jak stosując proste metody poprawić swoją efektywność działania.

Skąd ten stan?

Zacznijmy najpierw od tego, skąd się bierze poczucie przytłoczenia. Poczucie przytłoczenia bierze się stąd, że czujesz, że masz zbyt wiele spraw na głowie jednocześnie. I tak naprawdę nie ma najmniejszego znaczenia, czy są to sprawy zawodowe czy osobiste. W Twoim organizmie powstaje stres związany z nadmiarem tematów. Czujesz, że to Cię osłabia i nic tak naprawdę nie możesz zrobić dobrze. Twoje ciało nie jest w stanie przetworzyć jednocześnie wszystkich informacji, których od niego wymagasz. Wskutek tego odczuwasz coraz większy poziom frustracji, dekoncentracji i zmartwienia.

Nic nie idzie po Twojej myśli i zgodnie z planem. W rezultacie nie jesteś w stanie zakończyć żadnego zadania i zaczynasz mieć tendencję do odkładania wszystkiego na potem. Dzieje się tak dlatego, że automatycznie spośród zadań, które masz do zrobienia, zabierasz się w pierwszej kolejności za te, które jest dla Ciebie najprostsze. Co za tym idzie, ważne projekty schodzą na dalszy plan, gdyż  na skutek poczucia przytłoczenia nie wiesz, od czego i jak masz zacząć. Niestety w tej sytuacji ważne, duże i trudne zadania najczęściej odkładasz na przysłowiowe jutro, zamiast skoncentrować się na nich w pierwszej kolejności i wykonać je sprawnie w najwyższym stopniu skupienia.

Jak sobie z tym poradzić?

No dobrze, już wiesz, jak wygląda sytuacja, już wiesz, z czym sobie nie radzisz, jakie emocje to w Tobie wywołuje i do czego to prowadzi. Od czego więc zacząć pozbywanie się poczucia przytłoczenia?

Po pierwsze i chyba najważniejsze, uświadom sobie kwestię związaną z czasem. Otóż nie masz go w wystarczającej ilości, żebyś mogła zrealizować wszystkie swoje zamierzenia. Musisz podejmować mądre decyzje i wybierać, co jest dla Ciebie na dany moment najważniejsze. Po prostu z niektórych osób i zadań musisz najzwyczajniej w świecie zrezygnować. Jeśli tego nie zrobisz, nie zrealizujesz najważniejszych dla Ciebie celów, nie wykonasz ich wystarczająco dobrze, gdyż Twojej pracy znów towarzyszyć będzie poczucie przytłoczenia.

Musisz też nauczyć się dodatkowo, jak maksymalnie wykorzystać każdą godzinę dnia. Tylko w ten sposób pozbędziesz się poczucia przytłoczenia. Dobrze, żebyś miała poczucie, że wykorzystujesz każdą godzinę na właściwe sprawy, żeby w jak najbardziej efektywny sposób wykonać wszystkie zadania, które są konieczne do zrobienia. Kiedy koncentrujesz się na tym, co jest ważne, możesz zmienić swój sposób myślenia. Wtedy uwolnisz się od dużej dawki stresu i odzyskasz energię niezbędną do tego, żeby te zadania dobrze zrealizować.

Sposoby na walkę z uczuciem przytłoczenia

Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych pomysłów na działania, które przybliżą Cię do Twojego sukcesu:

  • Uświadom sobie, że nie jesteś w stanie zrealizować wszystkiego, czego chcesz jednocześnie. Będzie to od Ciebie wymagało dużo cierpliwości, żeby przejść od stanu przytłoczenia do poczucia, że skutecznie zarządzasz swoimi zadaniami w czasie.
  • Zrelaksuj umysł. Weź kilka głębokich oddechów. Uspokój swoje myśli. Tylko wyciszenie i wyprowadzenie Twojego umysłu ze stanu rozgorączkowania i przeciążenia pomoże Ci skoncentrować się na tym, co i jak musisz zrobić. Dzięki temu w stosie pilnych spraw do załatwienia, szybciej zobaczysz to, co jest w danym momencie najważniejsze. Pamiętaj też o krótkich dziesięcio, piętnasto minutowych przerwach w trakcie pracy.
  • Ustal priorytety, mając na względzie długofalową perspektywę. Ustalając najważniejsze sprawy, w pierwszej kolejności zajmij się tym, co przyniesie się najlepsze długoterminowe efekty. Zajmuj się przede wszystkim takimi sprawami, które przyniosą Ci korzyści w przyszłości. Perspektywa dnia dzisiejszego okazuje się nieraz niezbyt wystarczająca, żeby zabrać się do pracy.
  • Zapisuj. To ciekawe, że ludzie sukcesu tworzą każdego dnia swoją listę projektów i czynności, którymi chcą się zająć. Dzięki temu widzą, co mają przed sobą, łatwiej podejmują decyzję dotyczącą tego, co jest na ich liście najważniejsze do zrobienia. Ucz się od najlepszych! Umieść na Twojej liście wszystkie sprawy, i te duże, i te małe. Potem poświęć chwilę, żeby uporządkować je od najważniejszych do najmniej ważnych. Jeśli nie będziesz wiedziała dokładnie, co masz do zrobienia, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że coś Ci „wyleci” z głowy i o czymś zapomnisz. Za każdym razem, kiedy coś wykonasz, wykreśl to z Twojej listy. To znacznie ułatwi Ci pracę.
  • Kup terminarz i zaplanuj swój dzień. Planuj wszystko, co masz zrobić w blokach godzinowych. Zwróć uwagę na to, że ludzie, którzy pracują projektowo a nie godzinowo, częściej odnoszą sukces. Zaplanuj swój dzień w taki sposób, żeby mieć na koniec dnia poczucie, że zrealizowałeś jakiś cały ważny projekt lub przynajmniej jego duży fragment.

Do dzieła!

No dobrze, wskazówki są. Czy i jak działają sprawdzisz najlepiej w praktyce. Być może przy okazji odkryjesz jeszcze inne sposoby, które pomogą Ci poradzić sobie z poczuciem przytłoczenia i ułatwią Ci pełną koncentrację na tym, co masz w danym momencie do zrobienia. W takim razie nie ma co przedłużać – do dzieła! Gotowa do pracy? Więc od czego zaczniesz?

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł i chcesz być na bieżąco z informacjami na temat świadomego budowania takiego życia zawodowego i osobistego, jakich pragniesz, byłoby super, jeśli dołączysz do grupy na Facebooku Kobieta Spełniona.
Nasza grupa to idealne miejsce, aby zadawać pytania, prosić o wsparcie albo o motywację do działania.